Tuntikuvaukset

Tehokkaat tunnit

Asahi®

(Torstaisin klo 10-11 Urheilutalon tatamit 1-2)

Asahi on monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin. Liikkeet ovat pehmeitä ja ne tehdään hengityksen kannattelemana seisaallaan. Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, jotta jokainen voisi alkaa harjoittaa niitä heti. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille. Tunnilla ei käydä lattiatasossa. 


​​​AamuTeho

(Tiistaisin klo 10-11 Niinivaaran urheiluhalli)

Päivä reippaasti käyntiin! Aamutehossa keskitytään vaihtelevin teemoin lihaskunnon tai aerobisen kunnon kehittämiseen. Jumppaa voidaan tehostaa erilaisilla liikuntavälineillä, kuten vastuskuminauhoilla. Tunti aloitetaan lämmittelyllä ja päätetään rauhallisilla venytyksillä. Tunti on raskaudeltaan keskitasoa, mutta liikkeet ovat helppoja ja kaikille sopivia. Huomioithan, että tunnilla saatetaan ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.


Raskasta jumppaa

(Maanantaisin klo 19-20 Marjalan liikuntasali)

Sykettä nostattava ja koko kehoa harjoittava lihaskuntotunti! Tunnilla voit valita itsellesi sopivan liikevariaation, joten voit säädellä tunnin raskauden itselle sopivaksi. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että syke todella nousee ja tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.


Kahvakuula

(Perjantaisin klo 17-18 Länsikadun koulu)

Kahvakuula on toiminnallisen harjoittelun tunti, jossa vahvistetaan lihaskuntoa, tasapainoa, koordinaatiota sekä kehonhallintaa. Tunti sisältää alkulämmittelyn, treeni-osuuden ja lyhyet loppuvenyttelyt. Aikaisempi kokemus antaa varmuutta tunnille, mutta ei ole välttämätöntä. Kahvakuulailua ei suositella pahoista selkävaivoista kärsiville. Oma kuula ja patja mukaan (salilla on muutamia kuulia lainattavaksi tuntia kokeileville).


Lihaskunto

(Perjantaisin klo 10-11 Niinivaaran liikuntahalli)

Koko keho liikkeelle! Lämmitellään, tehdään lihaskuntoa joko koko keholle tai keskitytään johonkin tiettyyn osa-alueeseen, nostetaan sykettä ja lopuksi venytellään. Ei askellusta, liikkeet tehdään aikaa vastaan ja musiikki toimii treenikaverina taustalla. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Helppoa, mutta tehokasta! Oma patja mukaan.

Tehotreeni

(Tiistaisin klo 18-19 Länsikadun koulu)

4 liikepatteria, 20-45 sekuntia täyttä menoa ja 10-20 sekuntia lepoa useamman kierroksen ajan liikkeitä vaihdellen ylhäällä ja alhaalla! Tunnin tempo ja syke pysyy korkealla koko varsinaisen treenin ajan! Liikkeet tehdään aikaa vastaan ja musiikki toimii taustalla tsemppaavana treenikaverina. Kevyt alkulämmittely sekä lyhyet loppuvenyttelyt. Hikeä, mutta ei kyyneleitä. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että syke todella nousee korkealle ja tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.

HIIT + CORE

(Perjantaisin klo 18-19 Karsikon koulun salissa)

HIIT+CORE on sykettä nostattava ja koko kehoa harjoittava lihaskuntotunti! Lämmittelyjen jälkeen siirrytään tunnin HIIT (high intensity interval training) -osuuteen, jossa työsarjat ja palauttavat tauot vuorottelevat. Core-osuudessa keskitytään erityisesti keskivartalon ja sitä tukevien lihasten harjoittamiseen. Tunnilla voit valita itsellesi sopivan liikevariaation, joten voit säädellä tunnin raskauden itselle sopivaksi. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Oma patja mukaan.


Kehonhuoltotunnit

Venyttely (BodyBalance) 

(Keskiviikkoisin klo 18-19 Rantakylän Normaalikoulu)

Lempeä yhdistelmä joogaa ja thai-chitä sekä pilatesta. Tunti menee musiikin tahdissä ja liikkeet auttavat keskittymään ja rauhoittumaan sekä parantavat lihaskuntoa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Laitetaan aivot narikkaan ja rentoutumaan!

Ota oma matto/patja mukaan! 


Niska-hartia-selkä (NHS)

(Keskiviikkoisin klo 11-12 Urheilutalon tatamit 1-2) 

Jumittaako niska-hartia-selän seutu? Tältä tunnilta saa apua täsmällisesti juuri tälle alueelle. Koko tunti keskitytään harjoittamaan niska-hartia -alueen sekä selän lihasten aktivaatiota yksinkertaisin ja helpoin liikkein. Tunti sisältää sekä lämmittelyn avaavin liikkein, kunnolliset venyttelyt, että myös yläselän alueelle kohdistuvaa kevyttä lihaskuntoharjoittelua. Tunnin tavoitteena on korjata niskan ja yläselän yleisiä ongelmia sekä kiputiloja, jotka monesti johtuvat lihasepätasapainosta ja kireydestä, keskittyen samalla parantamaan ja vahvistamaan ryhtiä. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan!  


Yin jooga    

(Torstaisin klo 19-20 Länsikadun koulu)

Yin jooga rauhoittaa kehoa ja mieltä. Jokaisessa asanassa ollaan vähintään 3-5 minuuttia. Yinissä halutaan päästä venyttämään sidekudosta lihasten sijaan ja se onnistuu silloin, kun venytykseen ei mennä liian syvälle ja siinä pysytään pidemmän 
aikaa. Tunneilla keskitytään paljon lantion ja alaselän venytyksiin sekä selkärangan kiertoihin. Lempeä Yin jooga sopii kaiken ikäisille. Lisäksi tunnit sisältävät hengitysharjotteita ja mindfulnesiä. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita ja lempeä yin jooga sopii useimmille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa, polvien sekä ranteiden päällä ja samoissa asennoissa useamman minuutin ajan. Tunnille kannattaa pukeuta lämpimästi. Oma patja, pyyherulla ja/tai viltti mukaan tehostaaksesi asanoissa olemista ja loppurentoutusta varten!


Tanssilliset tunnit

Lavis

(Torstaisin klo 18-19 Länsikadun koulu)

Lavis-lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. 


Itämainen tanssi

(Maanantaisin klo 18-19 Länsikadun koulu) 

Lumoava tanssilaji, joka sopii jokaiselle! Itämainen tanssi kehittää selän, vyötärön ja lantion seudun lihaksia, sekä kehon hallintaa. Tanssin liikekieleen kuuluvat sulavan pehmeät liikkeet, napakat aksentit ja ihanat värinät. Tunneilla opiskellaan tekniikkaa ja lyhyitä sarjoja, joten aikaisempaa tanssitaustaa ei vaadita. Tule nauttimaan naisellisesta liikkeestä ja omaan kehoon tutustumisesta hauskoissa merkeissä!


Zumba 

(Keskiviikkoisin klo 17-18 Rantakylän normaalikoulu, tunnin kesto 50 min)

Zumba on tanssillinen tunti, joka perustuu pääosin latinalaistansseihin, kuten merengue, cumbia, reggaeton, salsa, hiphop, rumba jne. Tunneilla tanssitaan yksin ja kaikki saavat tanssia omalla tyylillään: aiempaa tanssitaustaa ei tarvita. Tärkeää on että nautit, syke nousee ja hiki virtaa! Ota mukaan hikipyyhe ja juomapullo.

Rantakylän normaalikoulun saliin voimme ottaa korkeintaan 37 jumpparia tilan koon vuoksi.


Erityisesti ikäihmisille suunnatut tunnit

Vire-lavis, Uutuus! 

(Tiistaisin klo 10-11 Motoran Motti-sali)

Vire-Lavis on hauska, helppo ja hikinen sovellettu liikuntamuoto. Se on tarkoitettu henkilöille, joilla on toimintakyvyn rajoituksia.  Tunnit toteutetaan pääosin istuen, mutta myös   seisten tuolia apuna käyttäen. Helppoja liikesarjoja tehdään tuttujen suomalaisten tanssimusiikkikappaleiden tahdittamana. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa tanssitaustaa. 

Lisätietoja vire-laviksesta


AamuReipas

(Keskiviikkoisin klo 10-11 Urheilutalon tatamit 1-2)

Tunti sisältää lihaskuntoa ja venyttelyä iloista mieltä unohtamatta! Tunti on suunnattu ikäihmisille sekä aikuisliikkujille, joita kiinnostaa hyvinvointiliikunta omaa kuntotasoa kunnioittaen. Huomioithan, että tatamilla ei saa käyttää sisäpelikenkiä. Aikasempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Ota oma patja/pyyhe mukaan tatamin suojaksi.


IkiVirkeät

(Maanantaisin klo 10-11 Urheilutalon tatamit 1-2)

Kevyttä ja rauhallista terveysliikuntaa, joka painottuu voima-, tasapaino- ja venyttelyharjoituksille. Tunti keskittyy lihaskunnon ylläpitämiseen ja kohentamiseen sekä nivelten liikkuvuuden parantamiseen. Harjoitteissa huomioidaan osanottajien kuntotaso, jolloin liikesuoritukset voidaan tehdä sovelletusti toimintakyvyn mukaan. Tunnilla käytetään musiikkia ja välillä myös välineitä, sekä annetaan vinkkejä omaehtoiseen kotijumppaan. Sopii erinomaisesti myös aloittelijoille, niin naisille kuin miehille. Huomioithan, että tatamilla ei saa käyttää sisäpelikenkiä. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Näin korona-aikaan, ota oma patja/pyyhe mukaan tatamin suojaksi.


Vain miehille

(JoenVolin kaikki muut jumpat ovat tarkoitettu niin miehille kuin naisillekin)

Ukkojumppa

(Torstaisin klo 20-21.30 Karhunmäen koulu)

Miesenergiaa vol 1! Ukkojumpan tuntien teemat vaihtelevat lihaskuntoharjoittelusta, kahvakuulailuun sekä erilaisiin pallopeleihin. Tunnin alussa 20 min lajinomaista alkulämmittelyä, jonka jälkeen 60 min aktiivista liikuntaa. Tunnin lopussa palauttavat venyttelyt. 

Ukkojumpan lajit:
26.1. jalis / käsipallo
2.2. lentopallo
9.2. koris
16.2. sähly (ota oma sählymaila mukaan)
23.2. jalis/ käsipallo
2.3. lentopallo


Vaihtelevat tuntiteemat: HappyHour

HappyHour

Kerran kuussa lauantaisin klo 11-13  Tulliportinkadun koululla. Vaihtelevin sisällöin ja ohjaajin. Katso tuntisisällöt ja ohjaajat täältä. Oma patja mukaan.