Tuntikuvaukset

Tehokkaat tunnit

HUOM! Kaudelle 2021-2022 tulossa muutoksia. Seuraa ilmoitteluamme.


​​​AamuTeho

(Tiistaisin klo 10-12 Tikkamäentien sali)

Päivä reippaasti käyntiin! Aamutehossa keskitytään vaihtelevin teemoin lihaskunnon tai aerobisen kunnon kehittämiseen. Jumppaa voidaan tehostaa erilaisilla liikuntavälineillä, kuten vastuskuminauhoilla. Tunti aloitetaan lämmittelyllä ja päätetään rauhallisilla venytyksillä. Tunti on raskaudeltaan keskitasoa, mutta liikkeet ovat helppoja ja kaikille sopivia. Huomioithan, että tunnilla saatetaan ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.

Hiit+Core

(Torstaisin klo 18-19 Tulliportin koulu)

Sykettä nostattava ja koko kehoa harjoittava lihaskuntotunti! Lämmittelyjen jälkeen siirrytään tunnin HIIT (high intensity interval training) -osuuteen, jossa työsarjat ja palauttavat tauot vuorottelevat. Core -osuudessa keskitytään erityisesti keskivartalon ja sitä tukevien lihasten harjoittamiseen. Tunnilla voit valita itsellesi sopivan liikevariaation, joten voit säädellä tunnin raskauden itselle sopivaksi. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että syke todella nousee ja tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.

Kahvakuula

(Tiistaisin klo 18-19 Länsikadun koulu)

Kahvakuula on toiminnallisen harjoittelun tunti, jossa vahvistetaan lihaskuntoa, tasapainoa, koordinaatiota sekä kehonhallintaa. Tunti sisältää alkulämmittelyn, treeni-osuuden ja lyhyet loppuvenyttelyt. Ei askellusta, vaan musiikki toimii treenikaverina taustalla. Aikaisempi kokemus antaa varmuutta tunnille, mutta ei ole välttämätöntä. Kahvakuulailua ei suositella pahoista selkävaivoista kärsiville. Oma kuula ja patja mukaan.

Lihaskunto

(Perjantaisin klo 10-11 Tikkamäentien sali)

Koko keho liikkeelle! Lämmitellään, tehdään lihaskuntoa joko koko keholle tai keskitytään johonkin tiettyyn osa-alueeseen, nostetaan sykettä ja lopuksi venytellään. Ei askellusta, liikkeet tehdään aikaa vastaan ja musiikki toimii treenikaverina taustalla. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Helppoa, mutta tehokasta! Oma patja mukaan

RVP

(Perjantaisin klo 16.30-17.30 Rantakylän Normaalikoulu)

Monipuolinen lihaskunto- ja syketunti, jossa pääpainona lihaskunto-osuudessa keskitytään jalkojen ja keskivartalon lihasten täsmätreeniin. Alussa lämmitellään erilaisin liikesarjoin, aktivoidaan treenattavat lihakset ja saadaan hiki pintaan.Tunti on toiminnallinen. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.

Tehotreeni

(Keskiviikkoisin klo 18-19 Rantakylän Normaalikoulu)

4 liikepatteria, 20-45 sekuntia täyttä menoa ja 10-20 sekuntia lepoa useamman kierroksen ajan liikkeitä vaihdellen ylhäällä ja alhaalla! Tunnin tempo ja syke pysyy korkealla koko varsinaisen treenin ajan! Liikkeet tehdään aikaa vastaan ja musiikki toimii taustalla tsemppaavana treenikaverina. Kevyt alkulämmittely sekä lyhyet loppuvenyttelyt. Hikeä, mutta ei kyyneleitä. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että syke todella nousee korkealle ja tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan.

Kehonhuoltotunnit

Asahi®

(Tiistaisin klo 10-11 Urheilutalon tatamit 1-2)

Asahi on monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin. Liikkeet ovat pehmeitä ja ne tehdään hengityksen kannattelemana seisaallaan. Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, jotta jokainen voisi alkaa harjoittaa niitä heti. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille. Tunnilla ei käydä lattiatasossa.

Hathajooga

(Perjantaisin klo 17-18 Tulliportin koululla)

Hathajooga on perinteinen joogamuoto, jossa siirrytään joogan perusliikkeistä eli asanoista toiseen. Tunnin alussa on keskittymistä lisäävä hengitysharjoite. Tunneilla toistetaan usein samoja asanoita, joten liikket tulevat hiljalleen tutuksi. Asana sarjaan kuuluu usein aurinkotervehdys ja lopussa rentoudutaan. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan!

Kehonhuolto

(Keskiviikkoisin klo 19-20 Rantakylän Normaalikoulu)

Rentoutumista, kehoa sekä mieltä huoltavaa ja liikkuvuutta lisäävää liikuntaa sekä venyttelyä. Tunnit ovat erilaisia. Kokeile ja ihastu rentoon menoon. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan!

NiskaHartiaSelkä

(Perjantaisin klo 17.30-18.30 Rantakylän Normaalikoulu)

Jumittaako niska-hartia-selän seutu? Tältä tunnilta saa apua täsmällisesti juuri tälle alueelle. Koko tunti keskitytään harjoittamaan niska-hartia -alueen sekä selän lihasten aktivaatiota yksinkertaisin ja helpoin liikkein. Tunti sisältää sekä lämmittelyn avaavin liikkein, kunnolliset venyttelyt, että myös yläselän alueelle kohdistuvaa kevyttä lihaskuntoharjoittelua. Tunnin tavoitteena on korjata niskan ja yläselän yleisiä ongelmia sekä kiputiloja, jotka monesti johtuvat lihasepätasapainosta ja kireydestä, keskittyen samalla parantamaan ja vahvistamaan ryhtiä. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Oma patja mukaan!

Pilates

(Maanantaisin klo 11-12 Urheilutalon tatamit 1-2)

Kehonhallintamenetelmä, jossa vahvistetaan keskivartalon lihaksia fysiologisilla liikkeillä. Tunneilla ei pyritä hengästymiseen, vaan hallituilla liikkeillä, hengityksen voimaa mukana käyttäen, kehitetään kestävyyttä, voimaa, liikkuvuutta sekä kehonhallintaa. Tasapaino, ryhti ja kehotietoisuus paranevat. Liikkeet ovat rauhallisia, mutta voimallisia. Tunti vaatii omaan tekemiseen keskittymistä, mutta se sopii kaikenkuntoisille ja kaikenikäisille. Tunti pidetään tatamilla eli pohja on mattomainen, mutta näin korona-aikaan, ota oma patja mukaan! 

Venyttely

(Keskiviikkoisin klo 11-12 Urheilutalon tatamit 1-2 ja perjantaisin klo 11-12 Tikkamäentien sali) Rauhallinen kehonhuoltotunti, jossa alkuun lämmitellään lihaksia kevyesti, kunnes keskitytään kehon eri lihasryhmien venyttelemiseen sekä staattisilla että pumppaavilla venytyksillä tai vaihtelevilla liikkuvuusharjoitteilla. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, huomioithan kuitenkin, että useat liikkeet tehdään lattiatasosa. Oma patja mukaan!   

Yin jooga    

(Torstaisin klo 19-20 Tikkamäentien sali)

Yin jooga rauhoittaa kehoa ja mieltä. Jokaisessa asanassa ollaan vähintään 3-5 minuuttia. Yinissä halutaan päästä venyttämään sidekudosta lihasten sijaan ja se onnistuu silloin, kun venytykseen ei mennä liian syvälle ja siinä pysytään pidemmän 
aikaa. Tunneilla keskitytään paljon lantion ja alaselän venytyksiin sekä selkärangan kiertoihin. Lempeä Yin jooga sopii kaiken ikäisille. Lisäksi tunnit sisältävät hengitysharjotteita ja mindfulnesiä. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita ja lempeä yin jooga sopii useimmille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa, polvien sekä ranteiden päällä ja samoissa asennoissa useamman minuutin ajan. Tunnille kannattaa pukeuta lämpimästi. Oma patja, pyyherulla ja/tai viltti mukaan tehostaaksesi asanoissa olemista ja loppurentoutusta varten!


Tanssilliset tunnit

DanceMix

(Maanantaisin klo 18-19 Länsikadun koulu)

Hauskaa, helppoa ja hikistä! Monipuolinen tanssitunti, jossa liikutaan erilaisten musiikkien ja rytmien tahtiin tanssityylien vaihdellessa. Mukana on mm. humppaa, rockia, cha chaa ja sambaa! Tunnilla lämmitellään, käydään kappaleiden koreot läpi ennen kappaleen alkua ja annetaan mennä! Tälle tunnille on helppo tulla mukaan, vaikka ei olisi tanssikokemusta ollenkaan. Aikaisempaa tanssikokemusta ei siis tarvita. Sopii kaikille. Tunnilla ei käydä lattiatasossa.

DanceHitMix

(Torstaisin klo 18-19 Tulliportin koulu)

Tanssi itsellesi hyvä olo! Hauska, vauhdikas ja hien pintaan nostattava tanssitunti, jossa pääset fiilistelemään parhaita ja kuumimpia hittejä! Nopeatempoinen tunti ja tanssiliikkeet antavat kunnon kyytiä koko keholle. Aikaisempi tanssikokemus antaa hieman varmuutta tunnille, mutta ei ole välttämätöntä. Tunnilla ei käydä lattiatasossa.


Erityisesti ikäihmisille suunnatut tunnit

AamuReipas

(Keskiviikkoisin klo 10-11 Urheilutalon tatamit 1-2)

Tunti sisältää lihaskuntoa ja venyttelyä iloista mieltä unohtamatta! Tunti on suunnattu ikäihmisille sekä aikuisliikkujille, joita kiinnostaa hyvinvointiliikunta omaa kuntotasoa kunnioittaen. Huomioithan, että tatamilla ei saa käyttää sisäpelikenkiä. Aikasempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Näin korona-aikaan, ota oma patja/pyyhe mukaan tatamin suojaksi.

IkiVirkeät

(Maanantaisin klo 10-11 Urheilutalon tatamit 1-2)

Kevyttä ja rauhallista terveysliikuntaa, joka painottuu voima-, tasapaino- ja venyttelyharjoituksille. Tunti keskittyy lihaskunnon ylläpitämiseen ja kohentamiseen sekä nivelten liikkuvuuden parantamiseen. Harjoitteissa huomioidaan osanottajien kuntotaso, jolloin liikesuoritukset voidaan tehdä sovelletusti toimintakyvyn mukaan. Tunnilla käytetään musiikkia ja välillä myös välineitä, sekä annetaan vinkkejä omaehtoiseen kotijumppaan. Sopii erinomaisesti myös aloittelijoille, niin naisille kuin miehille. Huomioithan, että tatamilla ei saa käyttää sisäpelikenkiä. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Näin korona-aikaan, ota oma patja/pyyhe mukaan tatamin suojaksi.


Aikuisvoimistelu

Telinevoimistelu

(Torstaisin klo 20.30-21.30 ja lauantaisin klo 9.30-11 Urheilutalon telinessali)

Aikuisten telinevoimisteluryhmässä kokeillaan telinevoimistelun ja TeamGymin liikkeitä osallistujien taitojen ja toivomusten mukaan.  Harjoituksiin voi tulla mukaan aikaisemmin lajeja harrastaneet tai aivan uudet lajeista kiinnostuneet. Varusteeksi joustavat urheiluvaatteet. Aikasempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa tai voimaillaan telineillä!

Tanssillinen voimistelu aikuisille

(Tiistaisin klo 17-18 Tikkamäentien sali) Tanssillisessa voimistelussa yhdistyvät tanssi ja voimistelu sekä musiikki. Harjoittelu aloitetaan alkeista ja vähitellen edetään vaativimpiin liikesarjoihin. Tunnilla harjoitellaan yleensä seisoen, yhdistellen vartalon ja käsien liikkeitä erilaisiin askeleihin,askelsarjoihin ja hypähtelyihin. Varsinaisia lihaskuntoliikkeitä ei tehdä, tosin palauttava venyttely kuuluu tunnin ohjelmaan. Tämä on silloin juuri oikea tunti sinulle, jos tuntuu että 
"tehotunneilla" olet usein liikkeen verran myöhässä tai menossa väärään suuntaan. Motto: Se ei ole tärkeintä, miltä liike näyttää, vaan se miltä liikkuminen sinusta tuntuu! Aikasempaa tanssikokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille. Tunnilla ei käydä lattiatasossa.


Vain miehille

(JoenVolin kaikki muut jumpat ovat tarkoitettu niin miehille kuin naisillekin)

Ukkojumppa

(Torstaisin klo 20-21.30 Tikkamäentien sali)

Miesenergiaa vol 1! Ukkojumpan tuntien teemat vaihtelevat lihaskuntoharjoittelusta, kahvakuulailuun sekä erilaisiin pallopeleihin. Tunnin alussa 20 min lajinomaista alkulämmittelyä, jonka jälkeen 60 min aktiivista harjoittelua. Tunnin lopussa palauttavat venyttelyt.

Ukkojen AamuReipas

(Tiistaisin klo 11-12 Urheilutalon tatamit 1-2)

Miesenergiaa vol 2! Ukkojen kesken aamu käyntiin! 


Vaihtelevat tuntiteemat mm. AfterWork ja HappyHour

AfterWork

Keskiviikkoisin klo 16-17 Urheilutalon tatami 1-2:lla vaihtelevin sisällöin. Tunti on reipasta lihaskuntoa ja sykkeennostoja alku- sekä loppuverryttelyineen! Tunti voi olla askelluksesta kuntopiiriin välineillä tai ilman. Tule avoimin mielin ja lähde iloisin mielin! Huomioithan, että tatamilla ei saa käyttää sisäpelikenkiä. Aikasempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa. Näin korona-aikaan, ota oma patja/pyyhe mukaan tatamin suojaksi. Katso tuntisisällöt täältä.

HappyHour

Sunnuntaisin klo 17-18 Länsikadun koululla. Vaihtelevin sisällöin ja ohjaajin. Katso tuntisisällöt ja ohjaajat täältä.Oma patja mukaan.

Aiheita mm. HappyHour-tunneilla:

Lankkuhaaste

Monta erilaista tapaa onkaan lankuttaa, 30 sekuntia per asento! Kuinka monta kierrosta sinä jaksat? Tule haastamaan itsesi! Oma patja mukaan.

Kuntotanssi

Vauhdikasta menoa koko tunti alusta loppuun asti! Musiikki soi ja liike vie! Musiikkityyli on sekalaista lattareista valssiin! Aikaisempi tanssikokemus antaa hieman varmuutta tunnille, mutta ei ole välttämätöntä. Tunnilla ei käydä lattiatasossa.

Syvävenyttely

Rauhallinen kehon ja mielen tunti, jossa venytysasennot pidetään pidemmän aikaa. Venytyksillä pyritään lisäämään kehon rentoutta ja liikkuvuutta. Keskiössä syvävenyttelyssä ovat hengitys, rentoutuminen ja keskittyminen. Tunnille on hyvä laittaa lämpimästi vaatetta päälle! Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että tunnilla ollaan myös lattiatasossa ja pitkään samoissa asennoissa. Oma patja mukaan.

Showtanssi

Showtanssi on monipuolisen esittävän tanssin laji, jossa voivat yhdistyä mitkä tahansa tanssin lajit ja tyylit. Tunti koostuu lämmittely-, venyttely- ja lihaskunto-osuuksista. Tunnilla tehdään lattian poikki liikkuvia harjoitteita sekä varsinaista tuntisarjaa. Aikaisempaa kokemusta  ei tarvita. Tunti sopii kaikille, mutta huomioithan, että lopuksi venytellään myös lattiatasossa. Oma patja mukaan!